Gontkulák
- Lokácia:
Žilinský kraj ,okres Námestovo ,Oravská Lesná - GPS:
- N 19.16131401062 E 49.38544082642
- Najbližšia autobusová stanica / nástupište
- Oravská lesná
- Najbližšia vlaková stanica
- Mníchova Lehota
- Náročnosť
- Výlet je zvládnuteľný aj s detským kočíkom
- Náročnosť
- Výlet je vhodný aj pre malé deti
Popis:
Príbeh lokomotívy, ktorá dnes brázdi trať oravskej lesnej železnice, je starý 84 rokov. Začal sa v pražskej továrni na výrobu lokomotív ČKD (Českomoravská Kolben- -Daněk). Konštruktéri vypracovali projekt lokomotívy D760/90 s výkonom 90 konských síl, štyrmi nápravami a schopnosťou zdolať oblúky s najmenším polomerom 35 metrov. Nízky komín tlmil výkon kotla parného stroja, posúvanie náprav zas vyrušovalo cestujúcich. Výrobca chyby postupne odstránil a tak vyšla lokomotíva 22.5.1929 na svoju prvú jazdu na lesnú železnicu do Žarnovice. Jej súrodencov z výroby určili na práce v Podkarpatskej Rusi. V roku 1951 cestovala lokomotíva na svoje súčasné pôsobisko, na Kysucko – Oravskú lesnú železnicu so sídlo v Zákamennom. Dostala zvláštne pomenovanie Gontkulák, prevzaté od časti doliny s menom Gontkula. Cestujúcich z času na čas vystriedal aj náklad dreva zo stanice Chmúrna na pílu do Oščadnice.
V roku 1972 sa lokomotíva prešla po trati posledný krát. 18 rokov hrdzavela na daždi pri železničnej stanici v Žiline. V roku 1990 sa prejavili snahy na jej záchranu, no tá sa definitívne podarila až v roku 2009, kedy sa lokomotíva dostala do dobrých rúk nadšencov z moravského Krnova, ktorý z nej po dvoch rokoch urobili opäť pozoruhodný fenomén. Ten dnes dopĺňa kolorit oravských dolín a píska pre radosť tých, ktorých vezie.
Gontkulák uviedli slávnostne do prevádzky 5. júna 2011. Odvtedy premáva každý deň od 9:30, niektoré jazdy je potrebné objednať vopred. Počas letnej sezóny od mája do októbra prejde lokomotíva trasou aj 16 krát.